Bila Perlu Tukar Timing Belt Kereta



Tahukah anda terdapat 2 jenis timing dalam sistem enjin kita. Ia adalah timing belt dan juga timing chain.

TIMING CHAIN

Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. Timing chain boleh bertahan sekurang-kurangnya sehingga 400,000 km atau lebih.

Timing chain terletak di dalam enjin. Jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga kuantitinya dalam enjin, lagi lama rantai tersebut boleh bertahan. Pastikan anda ikuti cara penjagaan minyak hitam yang betul.

TIMING BELT

Ia perlu ditukar setiap kali 90,000 km atau 100,000 km dan kos menggantikan belting yang baru agak mahal. Jika anda menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari timing belt Proton Wira.

Kebiasaannya Timing Belt tidak bagi apa-apa tanda atau hint bila ia nak putus. Tiba-tiba saja ia boleh putus dengan sendiri. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda jiruskan sedikit air paip pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.

Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yang sangat tinggi kerana komponen-komponen dalam enjin banyak yang akan rosak, patah dan retak.

Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.
Timing belt - 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun!

** timing belt direkomen tukar 60000km atau 100000km bergantung kepada jenis belt yg dipakai. GEARBOX ATF (Automatic Transmission Fluid) mesti ataupun paling bagus tukar 20000km, GEARBOX CVT (Continuously Variable Transmission) jangan main-main mesti tukar selalu pada 20000km.

BAHANA KARBON DALAM ENJIN!!

Karbon yang terbentuk dalam enjin kereta sekiranya dibiarkan menebal akan membuatkan ::

1. Penggunaan minyak kereta anda bertambah
2. Kereta jadi kurang pick-up (kurang kuasa pecutan)
3. Kereta tersengguk-sengguk ketika menaiki bukit
4. Susah hendak dihidupkan terutama semasa enjin sejuk
5. Enjin terasa berat
6. Bunyi bising dan gegaran yang kuat pada enjin

Bertindak sekarang!!

Kredit dari Tranungkite.net


Informasi dikongsi oleh

5 comments:

  1. Salam 1mlysia. Sya pguna kerita jenis viva850. Di sini sya ingin minta pndapat atau pndgn. Sjak kblakngn ni.kerita sya mcm ada mslh. Stiap kli aq hidupkn injin xkiralh waktu pagikh. Wktu ptgkh. Bila sda time nk jln ke mnax. Knapa ya trasa spt ada mslh injin. Time injin tga on. Rasa cm stakx...sblum ni xpna plk rasa. Tpi skrg rsa cm xsedap hti plk. Bila msuk gear1 tkan minyak sdikit. Trasa injin tu spt trsangkut. Gear2 pn cm2. Bila msuk gear3 tkan mnyak smpi rpm smpai 60 ke atas rsa kurang sdikit yg sangkutx tu. Di harapkn kpada yg pna mgalami stiuasi spt yg aq alamai skrg ni. Tlglh bgi pnduan. Terima ksih

    ReplyDelete
  2. Saya pakai saga flx km 81200 ada kah perlu tukar timing belt atau tunggu sampai 90000 km

    ReplyDelete
  3. Klu kete tu byk jln dlm bandar elok tukar terus 80k km..sbb kite byk berhenti2 di trafik light, di kedai dan sebagainya..tp klu nak tggu 90k km pun bole klu yakin..

    ReplyDelete
  4. Kereta saya pernah juga berbunyi.. .Tu masalah timing belt ke ...Risau pula

    ReplyDelete


1)SILA KLIK BUTTON LIKE DIBAWAH
2)SELEPAS LIKE, KLIK SUPPORT US! UNTUK TERUSKAN...





Powered By IMuslimNetwork
Support Us!